Előszó

2011. január 31., hétfő

Profiterol





Mint minden olasz sütemény, ez is egyszerű és finom. Ez a verzió a saját receptem és igyekeztem még egyszerűbbé és még finomabbá tenni. A felhasznált alapanyagok számát igyekeztem a minimumra csökkenteni, de azokból a legjobb minőséget választani.







Recept kb. 50 db-hoz:

A fánkokhoz

7 db tojás
200 ml víz
200 ml olaj
200 g liszt
Csipet só
Csipet cukor

A töltelékhez és az öntethez:

1500 ml állati tejszín (30%-os)
150 g fehércsokoládé
300 g étcsokoládé
250 g cukor, ízlés szerint
Elkészítés:
Elsőként a tölteléket és az öntetet kell elkészítenünk. Mérjük ki külön edénybe a két csokoládét, a tejszínt pedig forraljuk fel.
 









A felforrt tejszínből 500 ml- t mérjünk a fehércsokoládéra. Majd habverővel vagy botmixerrel keverjük csomómentesre.











A maradék 1000 ml tejszínt öntsük az étcsokoládéra. Adjuk hozzá a cukrot is és ezt is mixeljük csomómentesre. Ezután mindkét öntetet le kell hűtenünk legalább 9 C fokosra, de az sem baj, ha hidegebbre. Ezért ezt a műveletet érdemes órákkal korábban elvégezni.

A fánk készítése
 









Az olajat, a vizet a csipet sóval és a csipet cukorral, tegyük fel forrni. Ha felforrt adjuk hozzá a lisztet.
 









Folyamatos kevergetés mellett addig főzzük, illetve reszteljük, amíg el 
nem válik az edény falától. Ekkor vegyük le a gázról. Keverjük tovább robotgéppel és közben óvatosan adagoljuk bele a tojásokat.

 









A tojásokkal keverjük simára a tésztát. Töltsük nyomózsákba az anyagot és dresszírozzunk kb. 4 cm átmérőjű félgömböket. Tartsunk közöttük legalább 5-6 cm távolságot. Ha nincs nyomózsákunk, két vizes kanállal formázzunk galuskákat. 180 C-fokos előmelegített gőzös sütőben (gőzös sütő hiányában spricceljük meg vízzel a tésztát) 20-25 perc alatt süssük aranybarnára a fánkokat. A sütés első 15 percében ne nyissuk ki a sütőajtót, mert összeesik a fánkocska.

Sütés közben repedések keletkeznek a fánk felületén. Akkor sült át biztosan, ha a repedései és a felülete többi részei is egyenletesen aranybarnák. A sütőben alaposan felfújódott a fánkunk és a közepe üreges lett.

Ha kihűltek a fánkok, fakanállal döfjünk lyukat az aljára.
 









A lehűlt fehércsokoládés krémünket lassú fokozaton verjük fel. Legyünk óvatosak, mert ha gyorsan keverjük vagy, ha túl sokáig akkor betúrósodik. Csak addig habosítsuk, míg tartása nem lesz.

A felvert krémet töltsük habzsákba és töltsük meg a fánkokat.

 









Kissé habosítsuk ki az étcsokoládés krémet is, de ez maradjon folyékony. A habosítással csak egy lazább szerkezetet szeretnénk adni a krémnek, hogy szebben takarjon. Ezt úgy ellenőrizhetjük, hogy belemártunk egy hablapátot. Húzunk bele az ujjunkkal egy csíkot, és ha nem folyik össze, akkor megfelelő tartása van a krémünknek.


Az étcsokoládés öntettel öntsük le a betöltött fánkokat, vagy egyesével mártsuk ki mindet. Érdemes elkészítés után legalább két órát hűtőben pihentetni, hogy összeérjenek az ízek.

Tipp: Ugyanebből a tésztából, ekler fánkot is készíthetünk.
Tipp: Természetesen az étcsokoládés öntetet is ki lehet habosítani, ha ugyanolyan óvatosan tovább keverjük. Ekkor a fehércsokoládés részt verjük fel kevésbé, és azt használjuk öntetnek.




Olvasói visszajelzés.

Nagy öröm számomra, az olvasók visszajelzése. Főleg ha fotót is mellékelnek. Ezeket a képeket Nagy Diána küldte nekem, aki Valentin napra, szív formában készítette el.








 

55 megjegyzés:

  1. Hú!
    Ezt nekem is el kell készítenem, mert valami isteni finom volt!!!!!!!!!!
    Ezer hála és köszönet a receptért, a fázisfotókért, de nem utolsósorban az ízorgiáért, amit ennek a megkóstolása okozott nekem tegnap!:)

    VálaszTörlés
  2. Szia
    Még most írok ide először. A napokban találtam rá a blogodra. Az összes bejegyzésed végig néztem nem bírtam abbahagyni csodálatos dolgok kerülnek ki a kezed alól. Nagyon szépen dolgozol és látszik, hogy nagyon szereted csinálni. :)
    Marietta

    VálaszTörlés
  3. Köszi a receptet, a lányom kedvence ez a süti. Meglepetésként a hétvégén el is készítem, így könnyű lesz, mert nagyon jók a fázisképek:))

    VálaszTörlés
  4. Nálunk is nagy kedvenc, már többször is készítettem, ezt a verziót is feltétlenül kipróbálom! :)

    VálaszTörlés
  5. Mindenképpen számoljatok be az eredményről! Ha kérhetem képet is küldjetek, amit felrakhatok róla. Cím: farkasvilmos78@freemail.hu.
    Köszi!

    VálaszTörlés
  6. szia
    én most sütöttem meg de nem nőttek meg! kb 2 cm v. 2,5 magasak.
    minden pontosan ki volt mérve, jól átlett sütve a tészta (jópár percig, gözölgött az egész, alja kezdett odaragadni) 180 fokon sült, meg lettek előtte spriccelve..
    holnap újrasütném,ha van ötlet mi a hiba.. :-((
    az nemlehet hogy tojás mérettől függ? ezek szó szerint óriásiak voltak. nemlehet hogy igy vmivel több liszt kell?
    ildi

    VálaszTörlés
  7. Szia Ildi!
    Természetesen a tojásméret mindig számít. De egy kikevert képviselő tésztához, utólag soha nem tehetünk lisztet. Tehát ha a tojásokat belekevertük, már nem tehetünk bele lisztet. Mert az a liszt, nem lesz leresztelve, így nem fog hólyagosodni a tészta a sütőben. Nem lehet, hogy tettél bele lisztet utólag?

    VálaszTörlés
  8. nem!!!
    mindent leirás szerint csináltam

    VálaszTörlés
  9. most olvastam egy blogon, hogy az aljának a felemelkedését a túl meleg sütő okozhatja.. de nekem 180 fokra volt beállitva... (ezen illető receptje szerint 200 fokon kell sütni.. tehát semmiképpen nem volt túl meleg az enyém)

    VálaszTörlés
  10. A 180-200 C fok az rendben van. A hőfok az változhat a fánk méretének függvényében. Minél kisebb annál magasabb a hőfok.

    VálaszTörlés
  11. Nem volt kicsapódva a zsiradék, nem volt olajos a felülete?

    VálaszTörlés
  12. amikor elkezdtem kevergetni a tűz fölött,akkor olajos volt, de ahogy melegedett teljesen összeálltés egynemű lett.. szép volt a tészta...
    ma sütném újra, csak nem tudom mit csináljak másképpen

    VálaszTörlés
  13. Húúú, de jól néz ki! Biztosan nagyon finom!

    VálaszTörlés
  14. Szia, biii!

    Sajnos az égetett tésztáknál van néhány hibalehetőség. Ezért nehéz így megmondani. Lehetséges, hogy túl forró volt az anyag, amikor belekeverted a tojásokat és így megfőtt benne a tojás. A biztonság kedvéért keverd kicsit tovább miután levetted a tűzről, had hűljön, de azért ne hűljön ki és egyesével keverd bele a tojásokat. Sima selyemfényű tésztát kell kapnod. Ha kicsit több benne a tojás az nem tragédia, legfeljebb lágyabb lesz a tészta és könnyebben lehet kinyomni a zsákból.
    Most biztosan jobban fog sikerülni. Bátran próbálkozz, és kérlek számolj be hogyan sikerült.
    Üdv: Farkas Vilmos

    VálaszTörlés
  15. okhamarosan kezdem.hülni hagytam , ha jóltudom az látszana rajta ha megfött volna benne a tojás. ennekviszont gyönyörű állagú tésztája volt.
    na meglássuk

    VálaszTörlés
  16. Szurkolok neked! Írj ha elkezdett nőni!

    VálaszTörlés
  17. ha gözös sütöben sül, mennyi ideig kap gözt? végig?

    VálaszTörlés
  18. Szia, biii!

    Most néztem meg a fotókat, amiket küldtél a képviselőről. Mindenképpen nyomd őket távolabbra egymástól. Ezen kívül elég lágynak tűnik a tészta, abból ítélve, hogy mennyire terült. Ha nagyok a tojások, tegyél egyel kevesebbet!

    VálaszTörlés
  19. ismét ugyanolyan lett.
    1,5 dkg-mal több liszt van benne az óriástojások miatt. tepsibe raktam pici vizet, csak annyit hogy éppen pár percig legyen benne pára, aztán fogyjon el (mivel kinyitni nem szabad közben, hogy kivegyem)
    tovább hütöttem,kevertem mielőtt beletettem a tojásokat. és tovább főztem is mint tegnap az alapot.
    végeredmény ugyanaz.
    kép
    http://kepfeltoltes.hu/view/110202/P1040268_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

    http://kepfeltoltes.hu/view/110202/P1040270_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

    VálaszTörlés
  20. mostmár késő, de lehet máris nekiállok mégegynek... hamár meleg a sütő...

    VálaszTörlés
  21. Megnéztem!
    A tészta nagyon lágy. Ne tegyél bele több lisztet. A víz, az olaj és a liszt azonos tömegű legyen. Inkább tegyél bele kevesebb tojást!

    VálaszTörlés
  22. ez már alakul.. még fotózni nemtudom,mert 25 percnél tart de még fehérek az oldalai,összeesne, nem nyitogatom,száradjon... egész jól növögettek, ezek már olyan gombócok.. a2.tepsit kicsit másképp formázom,hátha az mégjobb lesz.. fotózom majd...

    VálaszTörlés
  23. Ennek örülök!
    Izgulok én is. Most készülök a mai tanfolyamon megsüttetni 7 emberrel 20 tojásból.

    VálaszTörlés
  24. akkor meséldel nekik az én hibáimat!!

    VálaszTörlés
  25. Az nem lenne tisztességes! Hiszen melletük ott leszek és ki tudom őket javítani.

    VálaszTörlés
  26. szuper. most kezcem a krémet. csak nem sikerült olyan fotót késziteni ami visszadja hogy tényleg jó magas. lényeg hogy okés!!!!
    tartasz más tanfolyamot is, nem csak a tortadiszitőt?
    lehet azokra is menni??

    VálaszTörlés
  27. Nagyon örülök, hogy sikerült, de tényleg. Olyan érzés mintha nekem sikerült volna. Rájöttél, hogy mi volt a hiba?

    VálaszTörlés
  28. Lesznek más tanfolyamok is. Szeretném, ha párhuzamosan több témakőrben is futna. Az ötleteket, javaslatokat továbbra is várom. Csokoládé tanfolyam mindenképpen lesz.

    VálaszTörlés
  29. Egyelőre a következő biztos időpont a Március 18 péntek és ez is tortadíszítés.

    VálaszTörlés
  30. hiba: a hig tészta (túl nagy tojás.. csak ezt tudjam előre megállapitani, hogy méretes-e a tojás, v. túlméretes), túl közel tésztarakás, és vastagabb kiskupac kinyomás... (magasabb)

    az érdekes az, hogy bár 3szor készitettem el, hogy jó legyen, azt mondom utólag, hogy a világ legkönnyebb tésztája!! :-))

    tanfolyam: engem leginkább ez a tortadiszitős, hozzá tészta sütős, formatortás dolog érdekel.
    de ezenkivül szivesen mennék zila tanfolyamra, bár még csak gyűjtöm rá a pénzt.. (formára)..és krémek készitése..
    lehet már jelentkezni a márciusira??

    VálaszTörlés
  31. készen van!!!
    a krém hihetetlen finom. nekünk nagy kedvencünk a sparban kapható profiterol. Csak ritkán veszünk mert drága.
    ez szinte totál ugyanolyan.
    ha süritek a krémen, ott csokisabb/sürübb, akkor olyan lesz- de igy is elmondhatatlan jó! (még csak belekóstoltunk, reggelre összeérik.)

    mi több fehércsokis krémet fogunk késziteni, mert felvett volna még böven,, nem lesznek túl megtöltöttek igy. de izlések és pofonok!
    köszi ezt a szuper receptet, megérte 3szor megsütni!!
    kép

    http://kepfeltoltes.hu/view/110202/P1040271_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

    http://kepfeltoltes.hu/view/110202/P1040273_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

    VálaszTörlés
  32. Nekem még nem volt időm megsütni, de most már még nagyobb kedvet kaptam hozzá!
    Kérlek nézz be hozzánk, vár rád ott egy meglepi tőlünk.:))

    VálaszTörlés
  33. Köszönöm ezt a csodás receptet! A gondolattól a gyomorig két óra telt el! Fantasztikusan könnyű és gyors. Imádta az egész család! :)))

    VálaszTörlés
  34. Köszönöm, diakonyha!
    Ha van, képed róla kérlek, küld el a farkasvilmos78@freemail.hu címre! Szívesen közzétenném.

    VálaszTörlés
  35. Szia.

    Nagyon guszta. Ma jött el a napja hogy kipróbáljam én is. Nagyon szeretem ezt a sütit. Kiváncsi leszek nekem hogy sikerül.

    VálaszTörlés
  36. Nagyon köszi hogy beírtad ezt a receptet.Nagyon jó most csináltam meg a fánkokat. Nagyon jó lett.Igaz kicsit nagyokra sikerültek de annyi baj legyen. Remélem a krémeket se rontom el.
    Ez lesz most a család kedvence.
    Még egyszer nagyon köszike.

    VálaszTörlés
  37. Szia! Jól sejtem hogy az olaj kicsapódását az olaj vizes mivolta okozhatja? Tavasszal még bevált receptként örültem ennek leírásnak, de most már 2. alkalommal sem sikerült. Azt hiszem hanyagoljuk a Vénuszt a konyhánkból, miután a nyílt lángnál történő sütéskor is védőszerelést kell lassan felvenni hozzá. Van valakinek bevált olajmárkája?
    Egyébként ha zsírral sütném, milyen arányban kellene annak lennie?
    Köszi, Belya

    VálaszTörlés
  38. Szia,Belya!
    Szerintem az olaj kicsapódást az okozhatja, hogy nem resztelted elég alaposan a liszttel a főzetet. Ha zsírral helyettesíted az olajat nyugodtan használd egy-egy arányban.
    Üdv: Farkas Vilmos

    VálaszTörlés
  39. Szia! Köszönöm a választ, akkor ez azt jelenti fogalmam sincs meddig reszteljem, mert nekem teljesen elvált az edény falától :( Kb. meddig tart ez a művelet? Bocs, hogy ilyen kezdő vagyok, de annyira szeretnék olyan régi szép nagy képviselőfánkot az asztalra tenni. :)
    Üdv, Belya

    VálaszTörlés
  40. Szia!
    Pár hónapja tévedtem erre a blogra, és pár órára itt is ragadtam, annyira jók a leírások. Először a Rákóczi túróst próbáltam ki, mert az eddigi receptjeimmel nem voltam elégedett, és nagyon ízlett az itt közzétett verzió. Tegnap pedig a profiterolt készítettem el, és isteni lett! Alapvetően aggodalmas típus vagyok, aki hajlamos túlbonyolítani a dolgokat az életben (tudom, ez nem pszichológiai tanfolyam) :D, de szerencsére nem olvastam a hozzászólásokat, csak ösztönösen bíztam benned és a receptedben. :) Én se tudtam, meddig is reszteljem, mert tényleg egyből elvált az edény falától, csak úgy találomra kevergettem még egy kis ideig. A sütőnk elég régi, és nehézkes vele beállítani a megfelelő hőfokot, de a vízpermet is segített. Gondolom, ugyanis anélkül még nem próbáltam... :D Belyának üzenem, hogy egyébként Vénusszal csináltam, és kezdő szakácstudománnyal, szóval van remény! Bocs, hogy ilyen hosszúra sikerült a bejegyzés, de úgy látszik, egy napon túl gyógyuló sikerélményem van, mert még mindig fel vagyok dobva tőle. Hálám örökké üldözni fog a recept miatt! :)
    Egy másik Belya

    VálaszTörlés
  41. Szia,

    Lehet, hogy értelmetlen kérdést teszek fel, de azt szeretném tudni, hogy a 1,5 liter tejszín az habtejszín vagy főzőtejszín? Csak mert elgondolkoztam, hogy habosítani a habtejszínnel lehet igazán, de azt lehet forralni is :) A párom cukrász és a szülinapjára szeretném elkészíteni, de tőle még sem kérdezhettem meg, mert biztos, hogy rájönne, hogy mit tervezek :)
    Segítségedet előre is köszönöm!

    Köszönettel: Alexa

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Mindenképpen habtejszínt ajánlok.

      Törlés
    2. Azt szeretném kérdezni a recepttel kapcsolatban,hogy ha már véletlenül főzőtejszínt használtunk,és nem akar kihűlés után sem sűrűsödni a krém,be lehet-e valamivel sűríteni,vagy kezdjük előröl?
      Előre is köszi:)

      Törlés
    3. Szerintem kezdjétek elölről.

      Törlés
  42. Köszönöm szépen a segítséget!

    VálaszTörlés
  43. Annyira étvágygerjesztő, hogy meg is csinálom szombatra a kislányom szülinapi zsúrjára. :) Azt szeretném kérdezni, hogy a tésztát megsüthetem ma? Eláll szombatig? Szombaton tölteném be a krémmel. Úgy jó?

    Olyan ügyes vagy. És nagyon jó nézni azt is ahogy csinálod. Már attól megjön az ember kedve a sütkérezéshez. Pedig én nem vagyok valami nagy konyhatündér. :)

    Válaszodat előre is köszönöm. További szép napot!

    Andrea

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Andrea!
      A válasszal ugyan jócskán megkéstem, de esetleg később még jól jöhet. A tésztát akár napokra előre is le lehet sütni.
      Üdv: Farkas Vilmos

      Törlés
  44. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  45. Szia!
    Ugye ez előző nap is elkészíthető? Mert nekem másnap este kell, de aznap nem lenne rá időm... De mivel a cukrászdákban is ott van gondolom nem árt neki... Köszi

    VálaszTörlés
  46. Nagyon jó a töltelék és öntet recept, tökéletes lett, köszönöm.

    VálaszTörlés
  47. Kedves Vili! Köszi a receptet! Profiterol, belül csoki, kívül mascarpone! Isteni lett! Képet küldöm e-mailben!

    VálaszTörlés
  48. Szia Vilmos!
    Köszi a remek receptet,megsütöttem,isteni lett!
    Azt hiszem függőséget okoztál:)

    VálaszTörlés